Har du en affärsidé som du tror på och går i tankar att starta eget företag? Roligt, men det finns en hel del man behöver tänka igenom innan man köra igång på allvar.
För det första behöver du fundera på om du skulle trivas som egenföretagare istället för att vara anställd. Att driva eget företag och vara ensam från start innebär ofta längre arbetsdagar och lägre lön. Belöningen kommer ofta efter något eller några år när du förhoppningsvis fått snurr på din verksamhet och kan skörda frukten av ett års slit.
För det andra behöver du göra någon form av marknadsanalys för att komma fram till vilken efterfrågan det finns för dina produkter eller tjänster, samt vilken målgrupp du vänder dig till. Här bör du räkna ganska pessimistiskt för att undvika att skapa glädjekalkyler som inte alls håller när läget blir skarpt och du ska börja sälja. Andra saker du behöver tänka på inför företagsstarten är vilka dokument som behöver fyllas i och skickas in till bl.a. Bolagsverket och Skatteverket. Du kan också behöva skriva olika typer av avtal med kunder och leverantörer.
För det tredje behöver du göra en kostnadsberäkning. Då är det bra att börja bakifrån. Du har en uppskattad försäljningsvolym per månad (OBS, räkna alltid exkl. moms). Låt säga att du varje månad ska sälja för 100 000 kr netto. Från det drar du av fasta kostnader (t.ex. lokalhyra, telefon, internetabonnemang, material, programvarulicenser o.s.v.). Detta är kostnader du kommer vara tvungen att ha för att över huvud taget bedriva din verksamhet. Därefter drar du bort kostnader direkt kopplade till varorna/tjänsterna (t.ex. inköpskostnader). En grov uträkning kan se ut som följande, men det är bra om du försöker bryta ner förväntade kostnader så mycket som möjligt i specifika kategorier.
Försäljningsintäkter: 100 000 kr
Fasta kostnader: -25 000
Rörliga kostnader: -20 000 kr
Ekonomisk buffert i bolaget: -10 000 kr
Löneutrymme: 45 000 kr
När dina kostnader är inräknade återstår 55 000 kr, vilket är ditt ungefärliga löneutrymme. Från detta ska skatter och avgifter dras innan du vet vilket belopp som du kan betala ut till ditt privata konto i form av lön.
Total lönekostnad: 45 000 kr
Arbetsgivaravgift: -10 800 kr
Inkomstskatt: -8 200 kr
Nettolön att utbetala: 19 000 kr
Dessa siffror är avrundade till närmsta 100-tal och inkomstskatten varierar beroende på kommun.
Nu återstår bara att önska dig lycka till med din eventuella företagsstart.